Tреска за тапети
Край на белите и едноцветните стени! Времето на шарените и ексцентрични тапети отново настъпи. Те бяха последният писък на модата в интериорния дизайн в края на 60-те и началото на 70-те години и постепенно отмряха като тенденция в края на 70-те. След почти три десетилетия затишие модата на цветните тапети отново се завръща - по-разнообразна от всякога.
Геометрични форми, цветя, имитация на стари вестници, пчелички, ангелчета, йероглифи… Днес е позволено всичко да бъде изобразено върху тапета. Разбира се, трябва да се внимава да не се окажат върху четирите стени четири абсолютно изключващи се тапета. ”Защо пък не?”, възкликва Едуард Чокинс, арт директор на Wallpaper Mashine, ексцентрично бюро за дизайн в Сохо, Лондон. Той и колегите му проектират интериори, в които стените са покрити с невероятни тапети. Едната е в наситено лилаво с черни чадъри, които падат от небето като дъжд, препратка към творчеството на Рене Магрит. Втората е оранжева с бели и жълти цветя, третата - розова с червено-бели слончета, а четвъртата - резедава с обърнати охлюви.
Как живее човек в подобна стая “С въображение и вкус”, отговаря Чокинс. Според него взаимно изключващите се цветови гами и фигури върху тапета създават един неподозиран уют в стаята. Wallpaper Mashine предлага и по-класически дизайн тапети, в които охрата и кафявото създават оригинално пространство, напомнящо средата на 70-те.
Модата на тапета днес дава възможност за избор. Класическите интериорни решения и старинните мебели предполагат копринени тапети в червено, златно или сребърно. По-модерните и минималистични пространства дават свобода за експерименти - тапети с ромбове, сфери, кръгове или цитати от графити. А в сферата на миксовете - високите тавани, пищните орнаменти, тежките кристални полилеи и свещници ще бъдат освежени от една стена с цветен тапет с попарт щампи като лика на Джаки Кенеди, видян през погледа на Анди Уорхол. Подобна неочаквана комбинация създава ново настроение в един дом, където традицията е поддържана от години.
Често в съвременните интериори съжителстват тапет акцент и едноцветните стени, обикновено в бяло или цвят какао. “Това е за баланс, тъй като яркият тапет привлича вниманието”, споделя Рози Стайнбек, декоратор от Маями. Нейното архитектурно студио налага стила, при който само една стена, най-дългата, е декорирана с ярък цветен тапет. “Този акцент се превръща в своеобразен център на пространството. Обикновено е в къта с ниска маса и мека мебел - мястото, където човек почива и кани приятели на по питие”, обяснява Стайнбек.
Визуална игра
Според проучване на Американската асоциация на психолозите, поръчано от водещи производители на тапети в света, тапетът придава допълнителна плътност и обем на пространството, създава топлина в дома.
”Тапетът е като картина. Можеш да го смениш, да го надраскаш или нарисуваш, да го състариш или да го покриеш с тюл”, твърди Нора Густавсон, норвежки дизайнер. Според нея човек днес е склонен на творчество в дома си, дори никога да не е бил изкушен от музите. Нора пробва в своите интериорни решения различни подходи към обзавеждането. “Понякога с клиента избираме първо тапетите.
Друг път първо мебелите и към тях тапетите. Напоследък все повече клиенти предпочитат тапети не само за детските стаи, но и за спалнята, дневната, коридорите. Усещането, че домът се превръща в произведение на изкуството, изкушава”, разказва Густавсон.
Богатството от гами и фигури, възможността един тапет да зададе цялостно интериорно решение кара водещите дизайнери и производители да предлагат все по-смели решения. Наскоро Парис Хилтън декорира дневната на един от нюйоркските си апартаменти с копринени тапети, върху които е щампован образът на Мерлин Монро.
Все по-често скъпите ресторанти по света обновяват стените си с тапети. Дори музеи и административни сгради, макар все още боязливо, освежават интериорите си с… тапети.
Модата на тапета се превръща в печеливша и скъпо струваща индустрия, зад която стоят архитекти, дизайнери, художници и стилисти. Или в забавна игра, която все повече хора играят с удоволствие.
източник сп."Brava Casa", авт. Арто